2021. július 12., hétfő

Marivaux: Önkéntelen szereplők

 

Lisette, úgy tesz, mintha éppen jönne

Mi bántja úgy, Merlin úr? Olyan gondterhelt.

Merlin

Sétálgatok.

Lisette

És maga úgy sétál, hogy rá sem néz arra, aki megszólítja?

Merlin

Séta közben ilyen szétszórt szoktam lenni.

Lisette

Miféle beszéd ez? Azt hiszem, szemtelen.

Merlin, félbeszakítja a jelenetet

Nyugalom, Lisette; ha már a jelenet elején sértegetsz, mit fogsz csinálni a végén?

Lisette

Hát tőlem ne is várj illemtudást, úgy beszélek, ahogy jön; folytassuk!

Merlin

Hol is tartottunk?

Lisette

Azt mondtam, hogy szemtelenül beszélsz.

Merlin

Látom, rosszkedvű vagy! Menjünk tovább, és egy szót se többet.

Lisette

Merlin úr itt Colette-et várja?

Merlin

Milyen veszekedést jósló kérdés!

Lisette

Még nem tartasz ott, ahol hiszed.

Merlin

Beérem azzal, hogy ott tartok, ahol tartok.

Lisette

Úgyis tudom, hogy kerülsz, és untatlak már néhány napja.

Merlin

Ha kegyed ennyire tájékozott, nem világosíthatom fel jobban.

Lisette

Tessék, te hitvány? Ilyesmivel vádollak, és még csak nem is védekezel?

Merlin

Nem szeretek senkivel sem vitatkozni.

Lisette

Na, hadd hallom: valld be, hogy tetszik neked Colette!

Merlin

Már miért ne tetszene?

Lisette

Valld be, hogy szereted!

Merlin

Meg szoktam tartani a titkaimat.

Lisette

Na, hagyjuk ezt, nem is érdekelnek.

Merlin

Akkor meg ne faggass!

Lisette

Elhagy egy ilyen kis falusiért!

Merlin

Dehogy hagylak, meg sem moccanok.

Colette, félbeszakítja onnan, ahol ül

Igen, de játék az, hogy a hátam mögött gyaláznak?

Merlin, haragszik, hogy félbeszakították

Persze, hát nem látja, hogy itt féltékenységből ócsárolja magát?

Colette

Na jó; de majd visszaadom én, csak kerüljön hozzám a szó!

Lisette

Én azt sem tudom már, hol tartottam.

Merlin

Szidtál.

Lisette

Ja! Hallod-e, ebben a jelenetben megverhetlek?

Merlin

Hát mivel csak komorna vagy, egy kis püfölés még belefér.

Lisette

Akkor folytassuk, hogy behúzhassak neked egyet.

Merlin

Ne, ne, a páholást hagyjuk meg az előadásra, és tegyük fel, hogy már meg is történt: felesleges kétszer alkalmazni.

Lisette

Ugye, bánatomban sírhatnék is?

Merlin

Semmi akadálya; sőt ki ne hagyd, az én érdemem és a te hiúságod ugyanúgy megkívánja.

Lisette, felkacag

Méghogy a te érdemed megkívánja, röhögnöm kell!

Tetteti, hogy sír.

Jaj, én nyomorult, miért is hallgattam a hízelgő bitangjára! Na Isten áldjon: már jön is a kis szégyentelen; de csak egyszer elkapjam!

Félbeszakítja

Mi lenne, ha megverném egy kicsit?

Colette, már felállt

Azt azért ne, legyen szíves; nem akarok kikapni; nem járja, hogy egy bolondozásért megverjenek: ha bár igaz lenne, még elviselném.

Lisette

A kis nebántsvirág!

 Részlet Pierre de Marivaux: Les acteurs de bonne-foi című darabjából, kézirat

Nincsenek megjegyzések: